Hieronder vind je voorbeelden van kaartjes die ik voor klanten heb gemaakt.

Zie je iets wat je aanspreekt? Laat het me weten. Wellicht kan ik dan ook voor jullie iets soortgelijks maken. De ontwerpen die jullie hieronder zien zijn echter uniek en worden niet voor andere geboortekaartjes gebruikt.

Betere kaartjes

Inmiddels ontwerp ik al zo’n 9 jaar geboortekaartjes. Tijd om eens terug te kijken en te reflecteren.

Het valt mij op dat ik de kaartjes waar ik meer vrijheid heb ervaren, bijna altijd beter vind. Dat zal je nu dan ook nadrukkelijker in mijn vragenlijst zien staan.

In de loop van de tijd vroegen ouders vaak om wat meer aandacht aan de achtergrond te besteden. Waar ik vroeger veel wit liet hebben de kaartjes nu vaker een achtergrondkleur of gras o.i.d. bij de voeten van de dieren. Qua materiaalgebruik ben ik gestopt met Oost-Indische inkt (behalve dan wanneer ouders in het verleden die stijl op een geboortekaartje hadden en dat nu weer willen). Er was een naambordje van Manuel met vogels, die veel mensen aansprak. Maar ik merkte dat ik de kaartjes al snel stijf vond worden met zo’n lijn er om. Alleen het kaartje van Yael is qua vrijheid wat dat betreft wel geslaagd.

Ik kwam er ook achter dat ik kaartjes van Toon Tellegen wat eigenwijzer uit wil werken dan ik tot nu toe heb gedaan. Zoiets als dit: https://www.wit-wonder.nl/portfolio/1614-geboortekaartje-blij-en-omkijkende-krokodillen-neutraal/. Dus ga ik vanaf nu (oktober 2020) toch wat meer mijn professionele mening laten gelden, zodat ze nog beter worden.

Op de kunstacademie heb ik eigenlijk best weinig over lettertypes en typografie geleerd. We hadden wel een vak typografie. Dat was wel heel leuk. Maar de ontwerpprincipes leerden we nauwelijks (tijdens mijn hele academietijd heb ik tamelijk weinig principes en technieken geleerd, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken). Dus de laatste weken ben ik een beetje in het wereldje van de typografie gedoken. Helemaal verkeerd deed ik het overigens niet. Maar ik denk/ hoop, dat het nu nog beter is.

Al een aantal jaar ga ik op dinsdagavond naar het kunstlokaal Deventer. Daar merk ik dat ik me artistiek erg aan het ontwikkelen ben. Ik ben bezig met een website om het werk dat ik daar maak ook met de wereld te delen (en te verkopen). Maar de lessen die ik daar leer pas ik ook zeker toe op mijn kaartje. Ook heb ik onlangs een nieuwe scanner aangeschaft. Hopelijk kunnen jullie alle verbeteringen terug (gaan) zien in de kaartjes.

Tygo | 2020 | paarden, honden en een poes

De ouders van Tygo wilden een kaartje met een doorlopende illustratie met hun twee paarden, herders, jack Russel en kat. En dus kreeg ik een aantal foto’s gemaild.

Ik was eerst gefocust om de paarden op de voorzijde te krijgen. Ergens tijdens het plaatsen van de illustraties in het kaartje (digitaal) kwam echter de herder met z’n scheve kop naast de Jack Russel, en leek het net alsof de Jack Russel wat in het oor van de herder blafte. Zo leuk! Dat vonden de ouders ook. Ik heb daarna nog een aanpassing gedaan waardoor de slinger ook aan de binnenzijde doorliep. Et voila!

Een kleine illustratie op de achterkant, in dit geval de poes die met de slinger wil spelen, blijf ik ook leuk vinden om te maken.

Jasmijn | 2019 | Australië

Australië is blijkbaar een populaire bestemming. Want ook deze ouders hadden een reis door dat land gemaakt en wilden een kaart met Australische dieren. Meest favoriet waren de koala, kangaroo en het vogelbekdier. Die laatste is er niet in gekomen.

Na de proefdruk waren zij tevreden. Ik niet. Ik vond het kleurgebruik niet mooi. En dus heb ik iets gedaan wat ik nooit eerder deed: het kaartje opnieuw maken na goedkeuring van de klant (lang leve de lichtbak). Van het tweede ontwerp waren de kleuren een stuk beter. Ik tevreden en de klant (wederom) tevreden. Daar gaan we voor.

Toon | 2020 | honden

Uit Indonesië kwam een verzoek voor een geboortekaartje. Ze hadden via de ouders van Imre, Menasse en Phaedra mij gevonden en wilden een enkel kaartje met hun 7 honden er op. Naast het ontwerpen van dit kaartje moest ik ook het e.e.a. uitzoeken rondom het drukwerk. Wat is handiger: laten drukken in Singapore (waar de bevalling zou plaatsvinden) en waar dan of verzending vanuit Nederland (met Corona-drukte bij de post). Uiteindelijk hebben we voor het laatste gekozen.

Na de eerste digitale proef kreeg ik de volgende reactie.

“Wat een prachtige ontwerpen! De hondjes zijn heel treffend getekend. We zijn ontroerd! De ontwerpen leiden ook tot een dilemma. We kunnen namelijk niet kiezen! Dat brengt ons op het volgende idee: zouden we alsnog voor een dubbele kaart kunnen gaan waarbij beide enkele kaartjes gecombineerd worden.” Nou dat kon.

Ze wilden in eerste instantie doorzichtige enveloppen. Die vond ik, maar ik opperde ze ook een bedrukte envelop. Dat sprak ze nog meer aan. En ze wilden het liefst biotop papier. Maar ook een heel stevig kaartje. Het nadeel van biotop is dat ook het wit gelig wordt. En het minder dik papier was. Dus besloten we uiteindelijk om het standaard papier te nemen (dat is 340 gr/m2) en er dan in de computer een gelig tintje achter te zetten.

Dat het helemaal naar wens was bleek wel toen ik onverwacht een mooie bos bloemen bezorgd kreeg met een kaartje om te bedanken. Nu was ik degene die ontroerd was!

Lucca | 2019 | Toon Tellegen en een luipaard

De ouders van Lucca vroegen om een geboortekaartje met een boom zoals ook bij hun huis stond en op de muren van de babykamer stond. In de boom moest een vlinder en een mier met een geel jasje vanwege dit prachtige gedichtje:

“Wat is mooi?” vroeg de mier.
Hij droeg een geel jasje.
“Als je iets ziet of hoort” zei de vlinder.
En het is net of iemand je hart aait.”

Toon Tellegen

Ook moest er een luipaard in (vanwege hun straatnaam en het was zijn lievelingsdier). En ze wilden een bos-thema met uil een egel er in. Behoorlijk wat wensen dus. Vooral het luipaard vond ik er wel erg buiten vallen (ik houd van iets dat klopt/ logisch is). En omdat een mier en een vlinder in een boom totaal weg zullen vallen op een kaartje van 13 x 13 had ik het eerst zo (ongeveer) opgelost. Een mier en een vlinder die op de voorkant van de kaart zitten en naar een boom kijken die aan de binnenzijde zit. Het luipaard had ik slechts in het printje van de vleugels van de vlinder terug laten komen.

Lucca | Toon Tellegen | concept

achter en voorkant proef Lucca

 

N.a.v. hiervan moest de boom toch naar de voorkant verhuizen, moest de mier zonder jasje, aan de binnenkant kwam alsnog het luipaard, waarbij ze de staart langs de naam moest hangen. En als achtergrond wilden ze dat de linkerkant met het gedichtje een gele achtergrond kreeg en de rechterkant wit bleef. Ik heb dit laatste omgedraaid omdat het zo beter werkte.

En zo is uiteindelijk hun unieke kaartje ontstaan.

Aurora | 2019 | Paarden en hond

Via whatsapp vroegen deze ouders om een geboortekaartje met daarop hun paard en weimaraner. Ik kreeg foto’s toegestuurd en ben gaan ontwerpen. De eerste tekening van hun paard vonden ze te ingetogen. Dus heb ik een andere gemaakt. En het kaartje moest wat zonniger. Aurora was immers de godin van de dageraad. Dat kon geregeld worden.

Ook vroegen ze om enveloppen met een tekening er op. Het blijkt dat de drukker dan gelijk ook de adressen er op kan drukken. Reuze handig dus!

Hidde | 2019 | Australië

De ouders van Hidde waren op reis geweest naar Australië en Nieuw-Zeeland en wilden heel graag een geboortekaartje met een aantal Australische en Nieuw-Zeelandse dieren/vogels. Het kaartje van Joël sprak ze aan maar ze wilden geen kopie (had ook niet gekund want maatwerkkaartjes zijn uniek). In hun vragenlijst gaven ze specifiek aan welke dieren het moesten worden. De Tasmaanse duivel en de kea vond ik wel een bijzondere keuze omdat die niet om bekend staan heel lief te zijn. Waarschijnlijk zijn ze wel indrukwekkend als je ze in het echt ziet.

Leuk hoe mensen de herinneringen aan een reis verbinden met een andere mooie en indrukwekkende gebeurtenis in hun leven: de geboorte van een kindje.

Imre | 2019 | Afrika

“We zouden het enorm leuk vinden als jij ook het derde geboortekaartje wilt maken voor ons met weer zo’n prachtige dierenillustratie als je maakte voor het kaartje voor Phaedra en Menasse. Zoiets moois heeft dit nieuwe kleine mensje ook verdiend. ;-)”. Als je zo’n mailtje krijgt dan wordt het extra leuk om een kaartje te ontwerpen.

Het moest een dierenstapel worden met het thema in ons midden. Maar welke dieren, daar waren ze niet over uit. Waterdieren (ze houden van zwemmen); Afrikaanse dieren (vanwege een gemaakte reis en een spelletje dat de kinderen vaak spelen). Of toch de lievelingsdieren van de kinderen: een dino en een eenhoorn. Aan mij om met wat ideeën te komen (leuk!).

Het werd Afrika. Uit Phaedra’s kaartje nam ik de giraffe en de gibbon en van het kaartje van Menasse de olifant. De witsnavelbuffelwever (het vogeltje) is 1 van de small-five van Afrika. Ook dat was een wens van de ouders. Met nog wat gras onder de voeten een een zon in de lucht was het kaartje compleet.

Nu maar hopen dat ze nog een vierde kindje gaan krijgen 😉

Yannick en Fenna | 2019 | Olifant, egel een eekhoorn

Dit is het eerste kaartje dat ik voor een tweeling maakte. En ook de eerste die je naar twee kanten open klapt. Leuk!

Voor de ouders had ik al het geboortekaartje voor hun dochter Mirte ontworpen. Ook dit kaartje wilden ze weer ontworpen hebben op basis van een verhaal van Toon Tellegen. Wat het ontwerp lastig maakte was dat ik eigenlijk de egel en de olifant iets gelijkaardigs moest geven. Ook moest het in dezelfde stijl als dat kaartje. En ze wilden een soortgelijk raam als bij het geboortekaartje van Mirte, waar alle drie de dieren dan gezamenlijk naar buiten kijken. Omdat ik dat te druk vond worden heb ik het anders opgelost.